Monday, April 2, 2012

mitos mengenai pimple or lebih dikenali sebagai JERAWAT !

Assalamualaikum...
oke stress jerawat??..(pic xde kena mngena )


oke lame sudah xupdate blog...rindu plak nak membebel di sini..:D erm..actually entry kali ni pun sebab ada kawan yang request untuk buat entry pasal jerawat ..katanya muka sy xde jerawat..hehe...ape daa..muka sy pun ada..tpi bukan la selamanya..cuma sekali sebulan...bila ianya keluar..haa..perempuan semua tau la kan bila..:D 

oke NUR AMIRA bt AZHAR saya penuhi permintaan awk....tapi sy ttaw pun nk tulis ape sgt..:D jangan marah..nanti kena jual....

bila cakap tentang jerawat ni..ini isu sensitif kot..kadang2 ade yang menjauh kan diri dari org lain sebab muka dye ade jerawat....dan boleh dikatakan sesiap yg ada jerawat akan rasa rendah diri dan kurang keyakinan berbanding org lain...tapi bukan semua lah..tapi berdasarkan pengalaman dan cerita sahabat2..saya dulu pun pernah melaluinya..masa usia remaja yang baru menjelma..hehe...masa tu pembiakan akne ii sgt aktif sampai saya rasa nak berpurdah plak...haha...ape lah...

oke la...sebenarnye ..ramai individu yang beranggapan jerawat ni boleh didapati melalui makanan ..sebenar nya tak juga....oke camni...terdapat beberapa mitos yg sy nak kongsikan..antaranya...

Mitos #1: Jerawat disebabkan oleh memakan coklat atau gula-gula

Benar / Tidak? Tidak. Ahli sains berkata bahawa coklat atau gula-gula tiada kena-mengena dengan jerawat atau akne. Jadi, ikutilah cara pemakanan yang seimbang dan jumpailah pakar dermatologi untuk mengubati masalah akne anda

Mitos #2: Mengambil makanan berminyak menyebabkan jerawat

Benar / Tidak? Tidak. Makanan berminyak seperti makanan segera, pizza, kentang goreng atau kacang tidak menyebabkan jerawat, atau menjadikannya lebih teruk.



Mitos #3: Mengambil pil-pil untuk kulit boleh membantu kulit saya menjadi lebih sihat

Benar / Tidak? Tidak. Tiada penyelidikan saintifik yang membuktikan bahawa pil atau vitamin untuk kulit boleh secara ajaib memberi anda kulit yang sihat atau mengubati masalah kulit anda. Anda hanya perlu makan makanan yang berkhasiat dan makan pada masa yang tetap untuk mendapat semua nutrien yang diperlukan oleh badan anda.


Mitos #4: Meletakkan makanan, seperti timun, putih telur atau jus aloe vera, pada kulit saya boleh membantu kulit saya menjadi sihat

Benar / Tidak? Tidak. Nutrien-nutrien makanan tidak berfungsi dengan begitu mudah pada badan atau kulit anda. Cara yang paling baik untuk mendapat faedah daripada makanan ialah dengan memakannya

                        dan kalau saya..mengalami masalah ni...saya just guna oxy 10 je...dlm pic ni..


dan sebaik2 nya jgn la dduk picit2 jerawat anda tu sbb nanti tinggal kesan...(saya pun suka buat jgk)

haa..byk lagi nak citer..tp dah pkul 11.17 pm suda...layu sudah mata hamba,..:D

thanks for reading....like !
wassalam..




No comments:

Post a Comment